Info om gruppetimene

Oversikt over gruppetimene.

———————————————————————————-

– SIRKELTRENING STYRKE:
Enkel og funksjonell styrketrening i gruppe. Vi bruker egen kroppsvekt og utstyr som strikker, baller, vekter mm.

Timen passer for alle, uansett alder og form, da alle øvelser tilpasses individuelt.

————————————————————————————-

– TRX:
TRX slyngetrening gir deg styrke, balanse, fleksibilitet og stabilitet. Passer alle – uansett kjønn og treningsnivå.

Slyngetrening styrker særlig kjernemuskulaturen, og er ei veldig god trening for å forebygge ryggsmerter.
Treninga bruker kun din egen kroppsvekt for å skape motstand og gir deg derfor lett mulighet til å justere vanskelighetsgraden, uansett fysisk form og egne målsetninger.

Det er gøy, og ikke minst: det gir resultater!

————————————————————————————

– KETTLEBELLS:
Kettlebells, eller girya, er en jernkule med håndtak brukt for å gjøre ballistiske øvelser som kombinerer det kardiovaskulære med styrke og fleksibilitet.

I motsetning til vanlige manualer, har en kettlebell all sin tyngde utenfor håndflaten. Dette gjør grunnlaget for ballistiske, svingebevegelser som vil styrke både grep i underarmer og styrke i kjernemuskulatur grunnet lengre vektarm ved at kulens tyngdepunkt går lenger vekk fra kroppen enn med vanlige vekter.

Kettlebells er en treningsform som har blitt brukt i Russland siden gamle tider for å bygge styrke, fleksibilitet og utholdenhet.

De vanligste kettlebellsøvelsene bygger styrke og utholdenhet, hovedsaklig i korsryggen, sete- og bakside lår og skuldre, i tillegg til å øke grepsstyrke. Som du skjønner er dette trening som er meget overførbart til andre styrkeøvelser og generelt i dagliglivet for de som vil få en sterkere og mer velfungerende kropp.

Kettlebells for fettforbrenning/kondisjon
I motsetning til tradisjonelle styrkeøvelser med manualer eller stang, blir kettlebells-øvelser som regel utført med et høyt antall repetisjoner, gjentatt over flere minutter, med korte pauser. Når man i tillegg vet at de store muskelgruppene er involvert, er det ingen hemmelighet at dette er fantastisk trening for det kardiovaskulære systemet, og for de som er ute etter å forbrenne kalorier. Det er ikke uvanlig å brenne opp mot 1000 kcal i timen på en treningsøkt med kettlebells(!).

Et studie (1) viste bl.a. at en 20 minutters trening med kettlebell snatch (en av de mest grunnleggende øvelsene) forbrant hele 20,2 kalorier i minuttet, tilsvarende som å løpe på en tredemølle i drøyt 14 km/t.


-BOOTCAMP:

Bootcamp er en enkel kombinert kondisjon- og styrketrening med tradisjonelle øvelser. Bootcamp er basert på sirkeltrening som utføres med en gitt tid på hver øvelse. Øvelsene kan utføres både alene og med en partner. Ta med deg en venn å kom!