Info om gruppetimene

Oversikt over gruppetimene.

———————————————————————————-

– SIRKELTRENING STYRKE:
Enkel og funksjonell styrketrening i gruppe. Vi bruker egen kroppsvekt og utstyr som strikker, baller, vekter mm.

Timen passer for alle, uansett alder og form, da alle øvelser tilpasses individuelt.

————————————————————————————-

– TRX:
TRX slyngetrening gir deg styrke, balanse, fleksibilitet og stabilitet. Passer alle – uansett kjønn og treningsnivå.

Slyngetrening styrker særlig kjernemuskulaturen, og er ei veldig god trening for å forebygge ryggsmerter.
Treninga bruker kun din egen kroppsvekt for å skape motstand og gir deg derfor lett mulighet til å justere vanskelighetsgraden, uansett fysisk form og egne målsetninger.

Det er gøy, og ikke minst: det gir resultater!

————————————————————————————

– KETTLEBELLS:
Kettlebells, eller girya, er en jernkule med håndtak brukt for å gjøre ballistiske øvelser som kombinerer det kardiovaskulære med styrke og fleksibilitet.

I motsetning til vanlige manualer, har en kettlebell all sin tyngde utenfor håndflaten. Dette gjør grunnlaget for ballistiske, svingebevegelser som vil styrke både grep i underarmer og styrke i kjernemuskulatur grunnet lengre vektarm ved at kulens tyngdepunkt går lenger vekk fra kroppen enn med vanlige vekter.

Kettlebells er en treningsform som har blitt brukt i Russland siden gamle tider for å bygge styrke, fleksibilitet og utholdenhet.

De vanligste kettlebellsøvelsene bygger styrke og utholdenhet, hovedsaklig i korsryggen, sete- og bakside lår og skuldre, i tillegg til å øke grepsstyrke. Som du skjønner er dette trening som er meget overførbart til andre styrkeøvelser og generelt i dagliglivet for de som vil få en sterkere og mer velfungerende kropp.

Kettlebells for fettforbrenning/kondisjon
I motsetning til tradisjonelle styrkeøvelser med manualer eller stang, blir kettlebells-øvelser som regel utført med et høyt antall repetisjoner, gjentatt over flere minutter, med korte pauser. Når man i tillegg vet at de store muskelgruppene er involvert, er det ingen hemmelighet at dette er fantastisk trening for det kardiovaskulære systemet, og for de som er ute etter å forbrenne kalorier. Det er ikke uvanlig å brenne opp mot 1000 kcal i timen på en treningsøkt med kettlebells(!).

Et studie (1) viste bl.a. at en 20 minutters trening med kettlebell snatch (en av de mest grunnleggende øvelsene) forbrant hele 20,2 kalorier i minuttet, tilsvarende som å løpe på en tredemølle i drøyt 14 km/t.

—————————————————————————————-