Info om gruppetimene

Mange lurer gjerne på hva de ulike timene på timeplanen innebærer. Under er en liten forklaring på nettopp dette – TABATA:
Timen består av ulike øvelser med hopp (spenst) og av styrkeøvelser med kroppsvekt som belastning. (Alle øvelser kan utføres uten hopp om ønskelig)

Øvelsene krever stor kraftutvikling som utfordrer både pusten og muskulaturen.

Arbeidsperioden er 20 sekunder og pausene er 10 sekunder. Dette gjentar vi 8 ganger og vil ta 4 minutter.

Vi har 4 slike bolker med 1 minutt pause i mellom

———————————————————————————-

– SIRKELTRENING STYRKE:
Enkel og funksjonell styrketrening i gruppe. Vi bruker egen kroppsvekt og utstyr som strikker, baller, vekter mm.

Timen passer for alle, uansett alder og form, da alle øvelser tilpasses individuelt.

————————————————————————————-

– TRX:
TRX slyngetrening gir deg styrke, balanse, fleksibilitet og stabilitet. Passer alle – uansett kjønn og treningsnivå.

Slyngetrening styrker særlig kjernemuskulaturen, og er ei veldig god trening for å forebygge ryggsmerter.
Treninga bruker kun din egen kroppsvekt for å skape motstand og gir deg derfor lett mulighet til å justere vanskelighetsgraden, uansett fysisk form og egne målsetninger.

Det er gøy, og ikke minst: det gir resultater!

————————————————————————————

– KETTLEBELLS:
Kettlebells, eller girya, er en jernkule med håndtak brukt for å gjøre ballistiske øvelser som kombinerer det kardiovaskulære med styrke og fleksibilitet.

I motsetning til vanlige manualer, har en kettlebell all sin tyngde utenfor håndflaten. Dette gjør grunnlaget for ballistiske, svingebevegelser som vil styrke både grep i underarmer og styrke i kjernemuskulatur grunnet lengre vektarm ved at kulens tyngdepunkt går lenger vekk fra kroppen enn med vanlige vekter.

Kettlebells er en treningsform som har blitt brukt i Russland siden gamle tider for å bygge styrke, fleksibilitet og utholdenhet.

De vanligste kettlebellsøvelsene bygger styrke og utholdenhet, hovedsaklig i korsryggen, sete- og bakside lår og skuldre, i tillegg til å øke grepsstyrke. Som du skjønner er dette trening som er meget overførbart til andre styrkeøvelser og generelt i dagliglivet for de som vil få en sterkere og mer velfungerende kropp.

Kettlebells for fettforbrenning/kondisjon
I motsetning til tradisjonelle styrkeøvelser med manualer eller stang, blir kettlebells-øvelser som regel utført med et høyt antall repetisjoner, gjentatt over flere minutter, med korte pauser. Når man i tillegg vet at de store muskelgruppene er involvert, er det ingen hemmelighet at dette er fantastisk trening for det kardiovaskulære systemet, og for de som er ute etter å forbrenne kalorier. Det er ikke uvanlig å brenne opp mot 1000 kcal i timen på en treningsøkt med kettlebells(!).

Et studie (1) viste bl.a. at en 20 minutters trening med kettlebell snatch (en av de mest grunnleggende øvelsene) forbrant hele 20,2 kalorier i minuttet, tilsvarende som å løpe på en tredemølle i drøyt 14 km/t.

—————————————————————————————-

– BODYPUMP:
BodyPump er styrketrening for hele kroppen med bruk av vekter og vektstang. Du blir sterk, utholdende og definert. Passer for alle over 16 år. Velg ditt nivå ut ifra tyngde på vektskivene.
Fordeler med BODYPUMP:
• Forbedrer styrke
• Utfører 70-100 repetisjoner per kroppsdel til sammen opptil 800 repetisjoner totalt
• Styrker treningsferdighetene dine
• Former og toner musklene dine
• Beskytter ditt skjelett og ledd fra skade
• Kommer i form raskt